יום חמישי, 25 בספטמבר 2014

דיני סמים בצבא - על שימוש פסול של חומרים מסוכנים במסגרת הצבאית

צה"ל נלחם, ולא רק בשדה בקרב. תופעה שמולה מתייצב צה"ל בשנים האחרונות, היא שימוש בסמים ובחומרים אסורים בקרב חיילים. שימוש בסמים באופן כללי הוא אסור ואינו חוקי, אך מרגע שזה נכנס גם למערכת הצבאית, יכול הדבר להשפיע על תפקוד החייל בשמירה, בלחימה ובפעילות המבצעית הסדירה ומשכך נוקט הצבא ביד קשה בכל הנוגע לשימוש פסול בסמים ובחומרים אסורים ומסוכנים.
עד לתחילת מאי 2013, התנהל במדינה מרדף חתול-עכבר מול הפצה של סמי פיצוציות אשר עמדו בדרישות החוק בכך שלא הכילו חומרים שהוגדרו כמסוכנים. החל ממאי 2013, חל איסור גורף בחוק למכירה של כל חומר באשר הוא אשר משנה תודעה וגורם לתופעות לוואי בקרב הצורך אותו. כעת, חובת ההוכחה היא על הפיצוציות.
גם הצבא, הרחיק וקבע גבולות ברורים יותר לשימוש בחומרים אסורים ומתייחס לאחרונה בחומרה הולכת וגוברת לכל שימוש פסול בחומרים אלו. חלק ממלחמת החורמה, באה למשל בבקשות למתן דגימת שתן שיכולים מפקדים לבקש מפקודיהם על מנת לבדוק שחייל אינו צורך סמים. מרגע שחושד הצבא בחייל הצורך סמים, יוכל למנוע ממנו לנהוג ברכב צבאי, לפגוע בסיווגו הבטחוני, ולזמנו לוועדת סמים אשר תבדוק לעומק יותר את המקרה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה